Čínské baroko

Hlavní stránka Aktuality Čínské baroko

úterý 19. srpna 2014

Čínské baroko Neděle 24. srpna v 17.00 hodin
Z Carnegie Hall do Kunína: Hudba čínských císařů na zámku v Kuníně


Hudební lahůdka a vrchol hudební sezóny  na barokním zámku v Kuníně v podání hudebního dua Sirocco. Během své cesty kolem světa učinili zajímavý objev v archivu Pekingské univerzity. Jde o skladby jezuitského mnicha Teodorica Pedriniho pro čínského císaře Qian Longa, který nade vše miloval cembalo, a proto si tohoto Corelliho žáka ponechal na svém dvoře až do jeho smrti. Program koncertu představí rovněž evropskou hudbu na dvoře čínských císařů a je pokusem o rekonstrukci podoby koncertu, který mohl zaznít v paláci čínského císaře Qian Longa.


Duo Scirocco, které tvoří francouzský cembalista Raphael Colignon a belgická flétnistka Nathalie Houtmanová, svůj vlastní objev interpretuje, natočili jej na CD pro edici ORF Alte Musik, uvedli jej v legendární Carnegie Hall v New-Yorku a nyní jej během svého světového turné uvedou na zámku v Kuníně. Také do Kunína je doprovází filmový štáb, který zachycuje jejich světové turné.

Krátký dokumentární film z hudebního putování světem můžete sledovat po celý den rovněž na zámku v Kuníně:


http://vimeo.com/18407604

Cesta světem hudby. Tak by se dalo nazvat roční putování Nathalie Houtman a Raphaela Collignona, kteří procestovali východní Evropu, Rusko, Asii, Afriku a Latinskou Ameriku. Uskutečnili celou řadu koncertů na prestižních festivalech i v zapomenutých vesnicích, pořídili spoustu dokumentačních nahrávek a zažili množství zajímavých setkání s hudebníky z těchto vzdálených koutů světa.
 
Program “a baroque concert in the Chinese emperor’s palace”


Duo Sirocco


Nathalie Houtman, recorder and Xiao (vertical Chinese flute)
Raphaël Collignon, harpsichord
 
Joseph Marie Amiot (1718-1793)
De la musique moderne des Chinois, 1754
Air chinois

Teodorico Pedrini (1671-1746)
Sonata VI op. 3
Grave - Vivace – Adagio – Allegro – Allegro

Michel Blavet (1700-1768)
Sonate III, La Dhérouville
Adagio – Allemanda - Rondeau l’Insinüante – Presto Le Mondorge – Giga

Jean-Philippe Rameau (1683-1764)
La Dauphine (1747)

Teodorico Pedrini (1671-1746)
Sonata II op. 3
Adagio/Allegro - Grave - Allegro – Grave – Vivace – Allegro

°°°

Liu Ye Jing (The Willow Leaf)
Chinese traditionnal
(Sources : J.B. Du Halde in 1735, J.M. Amiot in 1754, J.J. Rousseau in his Dictionnaire de Musique in 1768)

Teodorico Pedrini (1671-1746)
Sonata VIII op. 3
Grave - Vivace – Adagio – Balletto, Allegro – Allegro

Jean-Philippe Rameau (1683-1764)
Nouvelles suites de pièces de clavecin, 1728
L’Enharmonique

Arcangelo Corelli (1653-1713)
Sonata I op. 5
Grave – Allegro – Allegro – Adagio - Allegro
 
Evropská hudba na dvoře císaře QIANLONG
Program je pokusem o rekonstrukci podoby koncertu, který mohl zaznít v paláci čínského císaře Qianlong. Císař Qianlong (Čchien-lung) (1711-1799) vládl v letech 1735-1796. Vládu ukončil abdikací ve prospěch svého syna Ťia-čchinga, jejímž důvodem byla úcta k předkům – nechtěl vládnout déle, než jeho děd císař Kangxi. I přes svou rezignaci si však udržel skutečnou moc až do své smrti v únoru 1799.


Dvoru byla tehdy představena směsice reprezentativních evropských hudebních děl, mj. Blavet, Corelli či Rameau. Hudbu císaři nabídli členové jezuitské misie v Číně a některé skladby napsali i sami misionáři Pedrini a Amiot, kteří byli u čínského dvora v 18. století.


Historie evropských nástrojů v Číně začíná v roce 1598 s prvními pokusy jezuity Mattea Ricciho nabídnout císaři manicordio (klavichord). To způsobilo u dvora senzaci a od té doby až do roku 1793 máme zprávy o přítomnosti cembala téměř v každé císařově komnatě; císařský palác byl místem jedinečných kulturních výměn mezi čínskými a evropskými hudebníky. Klávesové nástroje sloužily vedle hudby zároveň také jako doklad technické a matematické vyspěosti evropské kultury a jako vítaný dar obchodníků a diplomatů.


Italský hudebník, misionář a kněz Teodorico Pedrini (1671-1746) byl na žádost čínského císaře, který vyjádřil přání mít u dvora ve svých službách evropského umělce, vyslán papežem do Pekingu v roce 1701. Na místo dorazil v roce 1711, po neuvěřitelně dlouhé cestě (9 let!) přes jižní Ameriku a Filipíny, a převzal funkci ředitele hudby místní jezuitské misie od Tomáse Pereiry. Pedrini si zakrátko získal respekt císaře Kangxi díky svému umění hry na mnoho nástrojů.
12 sonát pro housle a bas, jeho Opus 3, jsou jedinými dochovanými původními skladbami hudebníka, který žil v Číně v této době. Pravděpodobě je napsal v Pekingu během svého dlouhého pobytu; tato díla byla s největší pravděpodobností prováděna jinými misionáři nebo je daroval císaři. Přestože je zřetelně rozpoznatelný vliv Corelliho op.5, zůstává Pedriniho sbírka pozoruhodně osobitým dílem.


Joseph-Marie Amiot (1718-1793) přibyl do Pekingu v roce 1751 a žil zde až do své srmti. Zajímal se o čínskou kulturu a především o čínskou hudbu. Z dochovaného množství jeho spisů o čínské hudbě je zřejmé, že se Amiot stal nejdůležitějším evropským pramenem o hudební kultuře Číny. Jeho spisy o hudbě: “Mémoire sur la musique des chinois tant anciens que modernes”, “Divertissements Chinois ou concerts de musique Chinoise” a “De la musique moderne des chinois” byly v Evropě 18. a 19. století hlavními prameny k pochopení čínské hudby. Ve svých “Mémoire…” (Paris 1779) se Amiot zmiňuje, že jako nejrafinovanější příklady evropské hudby byly čínským expertům hrány skladby Rameaua a “mélodique et brilliant flûte airs” od Blaveta.

Autor: Radek Polách Sekce: Aktuální akce | Aktuality   |   Tisk   |   Poslat článek známému


Muzejní zajímavosti!

Městské opevnění a boje o NJGalerie osobností města Nového JičínaMehofferLev oděný v purpuruMuž tisíce trikůHrad a panství Starý Jičín
Propagační tiskovinaTramping na PříborskuZa svoboduVlastivědný sborník Novojičínska700 let města Nového Jičína

Jak k nám?

RSS kanál  |  XML Sitemap  |  Mapa webu  |  Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

© 2013-2016, Muzeum Novojičínska