Velikonoční koncert

Hlavní stránka Zámek Kunín Aktuální akce Velikonoční koncert

sobota 27. února 2016

Velikonoční koncert Neděle 27. března 2016 v 17.00 hodin
Hudební barokní menu v podání cembalistky Kateřiny Bílkové zahájí novou zámeckou sezónu v Kuníně.


Pořadatelé doporučují zajistit si místa v Hudebním sále zámku předem.

 

Program koncertu:

 

Jan Pieterszoon Sweelinck (1562 - 1621) - Unter der Linden grüne

Louis Couperin - Suite c moll - Prélude, Allemande, Courante, Sarabande, Gigue, Chaconne

Jean-Philippe Rameau (1683 - 1764) - L´Entretien des Muses, Tambourin

J. S. Bach (1685 - 1750) - Francouzská suita c moll - Allemande, Courante, Sarabande, Air, Menuet, Gigue

Domenico Scarlatti (1685 - 1757) - Sonáty

Pancrace Royer (1705 - 1755) - Le Vertigo

 

K programu:

J. P. Sweelinck je první ze čtveřice slavných „S“ v raně barokní hudbě (Sweelinck, Schütz, Schein, Scheidt). Působil jako varhaník v OudeKerk v Amsterodamu a byl velmi vyhledávaným učitelem mladých německých varhaníků (v Německu měl přezdívku „výrobce varhaníků“). V jeho díle zaujímá významné místo tvorba pro varhany a cembalo, zejména toccaty, fantazie a duchovní i světské variace. Do poslední skupiny patří i skladba „Unter der Lindengrüne“.


L. Couperin je 1. Couperin z celé slavné dynastie, je strýc slavného F. Couperina. Je významný představitel cembalové tvorby, nejvíce jsou ceněny jeho pozoruhodné suity. V nich zaujímají nejvýznačnější místo tzv. preludia non mesuré. Je to pouze řetězec celých not bez taktového rozdělení, některé noty jsou spojeny obloučky. Jsou zde patrny črty z loutnové notace. Rytmická i tempová realizace je ponechána interpretovi.


J.- Ph. Rameau se jako autor Traité de l´harmonievelmi zaobíral harmonií, známý je jeho výrok, že „melodie je výsledek harmonie“. Ve svém díle melodiku podřizoval harmonii. V klávesové tvorbě byl velký novátor, nechal se např. inspirovat orchestrálními zvuky, např. bicími nástroji, používal velké skoky, křížení rukou, rytmizovaná tremola. Mnoho těchto nových prvků připomínalo tvorbu D. Scarlattiho, ale oba skladatelé je zavedli naprosto nezávisle na sobě. Navíc je používali jiným způsobem. Scarlatti je používal v absolutní hudbě svých sonát, kdežto Rameau je podřídil barevnému a zobrazujícímu účelu.


Ze Scarlattiho 555 sonát zazní 2 mollové – a moll, K. 149 a g moll, K. 30, která je známá pod názvem „Kočičí fuga“. Tento programní název bohužel nepochází od samotného Scarlattiho.


6 Francouzských suit vzniklo v Köthenu, kde byl J. S. Bach v letech 1717 – 1723 ve službách knížete Leopolda. Původní název „Suitespourle Clavecin“ nahradilo po čase označení „Francouzské suity“. Tuto změnu si vyžádal pozdější vznik Anglických suit a Německých suit (Partit). Francouzské suity se vyznačují velkou tanečností a rozmanitostí v charakterech.


P. Royer je známý jako skladatel oper, baletů, ale i skladeb pro klávesové nástroje. V r. 1746 vydal svoji 1. sbírku Piéces de clavecin, kde jsou jednotlivé cembalové skladby, mnohdy inspirované hudbou z jeho oper a baletů. Pro skladbu LeVertigo jsou typické náhlé změny nálad, od jemných, lyrických pasáží až po části plné hněvu a zuřivosti.

Autor: PhDr. Jaroslav Zezulčík Sekce: Aktuální akce   |   Tisk   |   Poslat článek známému


Muzejní zajímavosti!

Městské opevnění a boje o NJGalerie osobností města Nového JičínaMehofferLev oděný v purpuruMuž tisíce trikůHrad a panství Starý Jičín
Propagační tiskovinaTramping na PříborskuZa svoboduVlastivědný sborník Novojičínska700 let města Nového Jičína

Jak k nám?

RSS kanál  |  XML Sitemap  |  Mapa webu  |  Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

© 2013-2016, Muzeum Novojičínska