Model Tatra 815 GTC - nový přírustek do expozice MNAT

V Muzeu nákladních automobilů Tatra nám přibyl nový exponát. Plastový model Tatry 815 GTC, který nám zapůjčil fanoušek značky Tatra a autor v jedné osobě – Marek Kassa ze slovenských Nových Zámků. Se svými 80 centimetry na délku je největším modelem, který v muzeu můžete spatřit. Přijďte porovnat originál s precizní prací modeláře. Překvapí vás, že rozdíl nenajdete téměř žádný, kromě velikosti.

Model Tatry kolem světa Marka Kassy v Muzeu nákladních autombobilů Tatra

Tatra kolem světa

Když expedice Tatra kolem světa 18. března 1987 vyrazila na svou přes tři roky trvající pouť kolem světa, byl Marek Kassa ještě chlapcem. Nebylo to ale zdaleka jeho první setkání s Tatrou. Jeho dědeček pracoval v Pozemních stavbách Nitra jako dispečer autoparku, kam ho již jako tří čtyřletého vnuka rád brával s sebou. Tam uviděl poprvé obrovskou Tatru 815 Kolos a vznikla láska na celý život. Svůj první model vytvořil Marek v osmi letech, papírový z časopisu ABC. Od té doby jich složil desítky, malých i těch větších, papírových podle návodu, ale i třeba z krabiček od bonboniér. Se svými modely vítězil i na kopřivnické soutěži modelářů Beskyd model kit show.

Čtyři roky života, přes 2000 hodin trpělivosti

Marek Kassa vytvářel model čtyři roky, dohromady nad svým dílem strávil přes 2000 hodin. Jde o precizní práci, kterou tvořil na základě technických výkresů. Spolupracoval s Technickým muzeem a Radimem Zátopkem, kam jezdíval na konzultace technických řešení nejrůznějších detailů, pro rady si chodíval i za konstruktérem Antonínem Vurstem, který pomáhal při konstrukčním řešení dílčích částí originálního expedičního vozu.

Malá Tatra GTC svítí, v šatní skříni najdete oblečení řidiče

I přes důkladné porovnání malé tatrovky s tou velkou naleznete jen minimální rozdíly. Přední i zadní světla svítí, tak jako interiér vozu včetně koupelny s WC. Vitríny v kuchyni jsou opatřeny šoupacími dvířky, ve skříňce v kabině má Karel Valchař své oblečení. Schodky v obytné části se dají sklopit a tím vytvořit stůl tak, jako to funguje v expedičním voze. Kola se točí a dokonce i pérovaní os je funkční. O neuvěřitelné preciznosti a trpělivosti tvůrce modelu svědčí i boční vroubkové opláštění, které je tvořeno ze samostatných segmentů, ty jsou na plášť jednotlivě lepeny.

Největším oříškem se pro Marka Kassu stalo lakování celého vozu. Tato fáze výroby připadla na prosinec 2021 a v mrazivém počasí na dvoře (z důvodu silných výparů z chemických barev nebyl schopen pracovat v interiéru) se mu autolaky srážely, proto je musel dvojnásobně ředit. Tehdy se mu – podle jeho vyprávění – třásly ruce, aby „si to nepokašlal“ a nezničil celou svou práci.

Věrný fanoušek tatrovek

V naší expozici uvidíte nejen Markův nejnovější a největší model expedičního „Drobečka“, ale i pár jeho dřívějších výtvorů, třeba právě z krabiček od bonboniér. A svou vášeň pro náklaďáky značky Tatra dokazuje třeba i tím, že se mu podařilo sehnat do originální Tatry GTC původní televizor, vířivou pračku Romo či moped Babettu.

Přijeďte se podívat na naše čtyřkolé krásky. Na ty velké, ale i na ty menší, papírové či plastové. A víte co? Možná až přijedete, uvidíte i poslední papírovou tatrovku Marka Kassy, kterou je velký model domíchávače. Je již sice 15 let starý, ale je krásný a rozhodně stojí za podívanou. Marek Kassa přemýšlí o zápůjčce. Tak se nechme překvapit, jestli nám výtvor přiveze.


Fotoalbum

Model Tatry kolem světa Marka Kassy v Muzeu nákladních autombobilů Tatra
Model Tatry kolem světa Marka Kassy v Muzeu nákladních autombobilů Tatra
Model Tatry kolem světa Marka Kassy v Muzeu nákladních autombobilů Tatra
Model Tatry kolem světa Marka Kassy v Muzeu nákladních autombobilů Tatra
Motdel Tatry kolem světa a jeho autor Marek Kassa