Ukázka rekonstrukce výroby součástky oděvu beskydského pastevce
![](/file/241801d9a53533a78a2909ecc4ecd817/12507/openingimage/IMG20220526064457.jpg)
Muzeum Šipka Štramberk
Zkamenělý svět a pravěcí lidé ve Štramberku.
Stálá expozice - Geologie a archeologie Štramberka
Štramberk – místo s jedinečnou geologickou a pravěkou minulostí
Město Štramberk se nachází v podhůří Beskyd na svazích Bílé hory, Zámeckého vrchu a Kotouče. Právě na vápencový vrch Kotouč je fenoménem mnoha oborů, nejatraktivnější je však v oboru geologie a archeologie. Muzeum Šipka popisuje vývoj Kotouče a okolí z dob druhohor, dále z dob, kdy se zde potulovaly lovecké skupinky neandertálců až po středověké hrádky, které střežily toto území.
Kotouč je tvořen vápencem z období jury a křídy, kdy zde místo obrovského masívu ležel na mořském dně krásně barevný korálový útes. V muzeu se můžete podívat, jak to zde vypadalo před 145-150 miliony lety. Dnes patří vápence k nejbohatším paleontologickým nalezištím nejen v Evropě. Lokalita Kotouč – Štramberk je světovým unikátem.
Ve vápencích se v trhlinách tvoří dutinky, ve kterých krystalizují minerály vápencového původu – kalcity. Voda, která dříve tyto dutiny promývala, postupem času vytvořila jeskyně a drobné krasové útvary.
Také Jeskyně Šipka se stala světově známá. Může za to zejména objev čelisti neandertálského dítěte, který při archeologickém výzkumu v roce 1880 našel Karel Jaroslav Maška se svým týmem kopáčů.
Nepřehlédněte
NOVÝ EXPONÁT: „Nejznámější Tatra“
Troufneme si tvrdit, že zřejmě nejznámější tatrovkou je jednostranný sklápěč Tatra 148. A to nejen pro své krásné a ladné tvary, ale i proto, že jako plastová hračka provází již několik generací kluků a holek. Bohužel ve sbírce samotné automobilky toto provedení dlouho chybělo, přičemž nebylo zastoupeno ani ve sbírce Jiřího Hlacha, pořízené v roce 2015
Sbírka osobáků žije – III
V nově navržené expozici osobních automobilů Tatra by měla mít své místo i unikátní Tatra 624. Vznikla v polovině osmdesátých letech pouze v jednom kusu pro potřeby záchranného týmu AMK Narex. Ten stál i za vznikem záchranářských variant značených T 623, odvozených od luxusních limuzín Tatra 613. Tým Narex působil v roli zabezpečení zejména okruhových závodů, a to včetně Formule 1 na Maďarském Hungaroringu.