4. června 2024  — 31. 3. 2025

O výstavě

 

TMA JAK V PYTLI

O tom, jak se kdysi svítilo…

Výstava věnovaná historickým formám svícení a rozdělávání ohně je postavena na muzejních sbírkových předmětech a experimentech Centra tradičních technologií Příbor. Velké množství světla, které nás dnes ve dne v noci obklopuje, nebylo v minulosti vůbec samozřejmostí a světlo a tma představovaly pro naše předky mnohem větší kontrast.

Nepřehlédněte

Sbírka osobáků žije – VI

Pro fanoušky našich expozic a milovníky historie vozidel Tatra máme další skvělou zprávu. Před několika dny se podařilo do sbírky získat další neuvěřitelný unikát. Jedná se o Tatru 613 prvního provedení, tzv. „chromku“. Na tom by nebylo asi nic tak zvláštního, ale důležité je, v jakém stavu jsme ji, opět díky aktivitám Ondřeje Skácele, získali.

Sbírka osobáků žije - V

V minulém příspěvku jsme s radostí oznamovali, že naši sbírku obohatila Tatra 603-2 „Šilhavka“, tedy druhé provedení poválečné osmiválcové legendy. Možná ještě větší radost máme z toho, že se po několikaměsíčním jednání podařilo úspěšně dotáhnout i akvizici prvního provedení – dle mnohých nejkrásnější – Tatry 603, tzv. „třísvětlovky“. V minulém týdnu se tak tento vůz přestěhoval od původního majitele do sbírkového depozitáře.

Nenahraditelný muž v pozadí

„Až budete v naší expozici obdivovat například autobus HB 500, třístrannou sklápěčku T 138, ikonický oranžový sklápěč T 148, Tatru 813 „Drtikolku“ a další nádherně zrestaurované vozy či podvozky nebo motory, tak vězte, že nenápadným, ale veledůležitým mužem, díky kterému se tohle vše podařilo, je pan Ondřej Skácel.“

Adam Kašpar na výstavě Poklady země

Malířské dílo Adama Kašpara patří navzdory mládí svého autora k nejzajímavějším a nejoceňovanějším součástem dnešní české výtvarné scény. Adam Kašpar je absolventem Akademie výtvarného umění, to samo však říká jen málo o tom, čím se vlastně Adam ve své tvorbě zabývá. Jeho malířským plátnem je nejširší a nejpůvodnější svět, který nás obklopuje, Příroda s velkým P.

SÍLA TATRA: Nová interaktivní kniha Radomíra Smolky

Není kniha jako kniha. SÍLA TATRA – světu slavnostně představena a pokřtěna hercem Vladimírem Kratinou 7. června 2024 – má všechna nej… Jako první a jediná se věnuje historií výroby nákladních automobilů zároveň v kontextu s kopřivnickou expozicí nového muzea Tatra. Jedinečná je svým obsahem, který si můžete přečíst, zároveň poslechnout i virtuálně prozkoumat. Pojďme si společně představit výjimečného průvodce Muzeem nákladních automobilů Tatra, který vznikl rukou velkého tatrováckého srdcaře, pana Radomíra Smolky. Pod designem a grafickou úpravou publikace je podepsáno PROFURE studio pod vedením Zdeňka Mička.

NOVÝ EXPONÁT: „Naštěstí jen jedna“

Jediným exponátem, který v rámci akce „kulový blesk“ žádný jiný nenahrazoval, ale naopak počet rozšířil, je podvozek vozidla Tatra 116. Ten byl vyroben jen v jediném prototypovém kusu, a měl být předobrazem celé řady neplněpohonných vozidel s konvenční koncepcí podvozku, tedy s tuhými nápravami, odpruženými podélnými listovými pery. Zajímavost konstrukce spočívala i v té době progresivní trambusové budce, ale hlavně v umístění vzduchem chlazeného plochého motoru za přední nápravou pod ložnou plochou.

Sbírka osobáků žije – IV

Možná to bude pro mnohé překvapení, ale ve sbírce osobních vozidel Tatra donedávna chyběly vozy řady Tatra 603. Jediným zástupcem v expozici byla dlouhá léta jen závodní verze B5 z roku 1967, kterou doplnila T 603-2 z roku 1971 (tedy v provedení s „širokou“ maskou a hladkou kapotou), pořízená v rámci sbírky Jiřího Hlacha. V depozitáři je pak ještě vrak jednoho z exemplářů první série z roku 1956, přičemž jeho případná komplexní restaurace do původního stavu by spíše hraničila s výrobou repliky.