Možná to bude pro mnohé překvapení, ale ve sbírce osobních vozidel Tatra donedávna chyběly vozy řady Tatra 603. Jediným zástupcem v expozici byla dlouhá léta jen závodní verze B5 z roku 1967, kterou doplnila T 603-2 z roku 1971 (tedy v provedení s „širokou“ maskou a hladkou kapotou), pořízená v rámci sbírky Jiřího Hlacha. V depozitáři je pak ještě vrak jednoho z exemplářů první série z roku 1956, přičemž jeho případná komplexní restaurace do původního stavu by spíše hraničila s výrobou repliky.
![](/file/92f062058b6fa58665f453f31ca8fb25/1352/slideshow/image.jpg)
![](/file/3949726981e8ceada08b7b40391faf40/1353/openingimage/IMG_5727.jpg)
Rodný dům Františka Palackého v Hodslavicích
Z rodné světnice do velkého světa
Hodslavice ležící na rozhraní Kravařska a Valašska představovaly na sklonku 18. století prostor ovlivňovaný vzájemným prolínáním národnostních i kulturních vlivů. Vesnice se na jednu stranu svým založením i urbanismem blíží osadám v beskydském podhůří (Mořkov, Veřovice, Bordovice, Ženklava), ovšem i nadále je zde patrný vliv sousední jazykové a kulturní oblasti opírající se o německý Nový Jičín, jako správní a administrativní centrum bývalého panství. Přítomnost krajiny utvářené beskydskými horami opředenými slovanskou mytologií a blízkými etnicky německými vesnicemi přilehlého Kravařska výrazně ovlivnila pozdější Palackého vnímání politického a kulturního života v rámci českého a moravského prostoru. Významně se podílela na promýšlení jeho koncepce raně a vrcholně středověkých dějin českého státu založené na vzájemném stýkání a prolínání slovanského a germánského prvku. Návštěvníky čeká unikátní expozice instalovaná přímo v rolnické usedlosti Jiříka Palackého zpřístupňující prostory venkovské školy, obytnou světnici i místnost, v níž se roku 1798 budoucí historik, filosof a politik narodil. Charakter chalupnické usedlosti přibližuje vesnickou komunitu Hodslavic utvářející na počátku 19. století svébytný agrární mikrosvět.
Nepřehlédněte
Návleky ke krpcům z kozí srsti
Ukázka rekonstrukce výroby součástky oděvu beskydského pastevce
NOVÝ EXPONÁT: „Nejznámější Tatra“
Troufneme si tvrdit, že zřejmě nejznámější tatrovkou je jednostranný sklápěč Tatra 148. A to nejen pro své krásné a ladné tvary, ale i proto, že jako plastová hračka provází již několik generací kluků a holek. Bohužel ve sbírce samotné automobilky toto provedení dlouho chybělo, přičemž nebylo zastoupeno ani ve sbírce Jiřího Hlacha, pořízené v roce 2015