75. výročí první cesty H+Z: Afrika snů a skutečností

Již tři čtvrtiny století uplynuly od cesty, která svou sledovaností předčila všechny výpravy, které se v automobilech české výroby konaly. Jak se svět vyvíjí, nebude tato expedice svou popularitou pravděpodobně již překonána. A právem.

75. výročí první cesty H+Z: Afrika snů a skutečností

Dne 22. 4. 1947 se od pražského Autoklubu vydali dva mladí inženýři, spolužáci a velcí přátelé Miroslav Zikmund a Jiří Hanzelka na cestu vedoucí přes Afriku a Latinskou Ameriku. Byla to jejich vysněná, dlouho a pečlivě připravovaná cesta. Cestovali tehdy již prověřeným automobilem Tatra 87, který vyhodnotili vzhledem ke konstrukci, výkonu a velikosti jako nejvhodnější. Expedici předcházela také dlouhodobá a pečlivá příprava, co se týká provozu a údržby automobilu, která proběhla přímo v Tatře Kopřivnici pod dohledem odborníků. Oba členové expedice tak nejen poznali, ale i pochopili funkci všech dílů vozidla. Naučili se řešit situace, kdy konkrétní díl selže a bude muset být opraven či nahrazen jiným. To zvyšovalo šanci na úspěch expedice ve chvílích, kdy by se mohla dostat do krizové situace. Vzhledem k plánované trase cesty bylo jasné, že o takové situace nebude nouze.

Průběh své první společné cesty sepsali ve třech knihách pod titulem Afrika snů a skutečností, které najdeme dodnes v mnoha domácích či veřejných knihovnách. Ukazují černý kontinent v období po druhé světové válce a popisují životy společností a lidí v těchto společnostech žijících.

O dramatické události jistě nebyla nouze a člověk se při čtení vžívá do situací, které jsou při takových cestách jistě nezáviděníhodné. Nutno podotknout, že právě automobil Tatra 87 byl stále nejdůležitějším prvkem expedice a často byl i klíčem k úspěchu ve chvílích, kdy se zdálo, že končí nejen expedice, ale i životy cestovatelů. Jeden takový moment, průjezd Nubijskou pouští, vypovídá nejen o odvaze posádky, ale i o kvalitě vozidla Tatra 87, který byl svého času považován za špičku mezi československými automobily. Podobných vzrušujících momentů je v knihách plno.

Oba aktéři již opustili náš svět, ale jejich knihy jsou pořád čteny i mladou generací. A to je dobře.


Fakta:
1947 – 1950 – První velká expedice inženýrů Jiřího Hanzelky a Miroslava Zikmunda – Evropa – Afrika – Latinská Amerika
Vozidlo: Tatra 87, SPZ: P – 19720Účastníci: Ing. Jiří Hanzelka, Ing. Miroslav Zikmund
Odjezd: 22. 4. 1947 Praha – příjezd: 1. 11. 1950
Cestovatelé projeli celkem 44 zemí Evropy, Afriky a Latinské Ameriky.

Africký úsek – 37.270 km: Maroko, Alžírsko, Tunisko, Libye, Cyrenaika, Egypt, Súdán, Eritrea, Habeš, Britské Somálsko, Somálsko, Kenya, Tanganjika, Uganda, Belgické Kongo, Severní a Jižní Rhodesie, Pretorie, Jihoafrická unie, Kapské Město – lodí do Buenos Aires – Argentina, Paraguay, Brazílie, Uruguay, Argentina, Bolívie, Peru, Ekvádor, Panama, Kostarika, Nikaragua, Honduras, El Salvador, Guatemala, Mexiko – lodí do Le Havre (13. 10. 1950). V Andách vyjeli do výšky 4 845 m. n. m.

Po málo kilometrech na africkém kontinentu v Sirte na hranicích Cyrenaiky skončila expediční Tatra nárazem do hranečníku po závadě brzdového systému (neznámý pachatel prořezal brzdové hadičky a naštípl lanko ruční brzdy). Cestovatelé pokračovali v cestě dalším, již sériovým, vozem Tatra 87, kterým dojeli až do cíle.


Fotoalbum

75. výročí první cesty H+Z: Afrika snů a skutečností
75. výročí první cesty H+Z: Afrika snů a skutečností
75. výročí první cesty H+Z: Afrika snů a skutečností
75. výročí první cesty H+Z: Afrika snů a skutečností
75. výročí první cesty H+Z: Afrika snů a skutečností
75. výročí první cesty H+Z: Afrika snů a skutečností