Sbírka osobáků žije – IV

Možná to bude pro mnohé překvapení, ale ve sbírce osobních vozidel Tatra donedávna chyběly vozy řady Tatra 603. Jediným zástupcem v expozici byla dlouhá léta jen závodní verze B5 z roku 1967, kterou doplnila T 603-2 z roku 1971 (tedy v provedení s „širokou“ maskou a hladkou kapotou), pořízená v rámci sbírky Jiřího Hlacha. V depozitáři je pak ještě vrak jednoho z exemplářů první série z roku 1956, přičemž jeho případná komplexní restaurace do původního stavu by spíše hraničila s výrobou repliky.

NOVÝ EXPONÁT: „Nejznámější Tatra“

Troufneme si tvrdit, že zřejmě nejznámější tatrovkou je jednostranný sklápěč Tatra 148. A to nejen pro své krásné a ladné tvary, ale i proto, že jako plastová hračka provází již několik generací kluků a holek. Bohužel ve sbírce samotné automobilky toto provedení dlouho chybělo, přičemž nebylo zastoupeno ani ve sbírce Jiřího Hlacha, pořízené v roce 2015

Sbírka osobáků žije – III

V nově navržené expozici osobních automobilů Tatra by měla mít své místo i unikátní Tatra 624. Vznikla v polovině osmdesátých letech pouze v jednom kusu pro potřeby záchranného týmu AMK Narex. Ten stál i za vznikem záchranářských variant značených T 623, odvozených od luxusních limuzín Tatra 613. Tým Narex působil v roli zabezpečení zejména okruhových závodů, a to včetně Formule 1 na Maďarském Hungaroringu.

120 let od narození Ericha Ledwinky

Dne 15. července 2024 uplynulo 120 let od narození automobilového konstruktéra, inženýra, pilota a automobilového závodníka Ericha Ledwinky, který se významně zapsal do konstrukční historie podniků Závody Tatra a. s., Závody Ringhoffer-Tatra a. s. a Steyr-Daimler-Puch AG.

Sbírka osobáků žije – II

Vedení Tatra Trucks a její majitelé stále pokračují v podpoře historického odkazu automobilky a ročně investují nemalé finanční prostředky jak do nákupu cenných historických modelů, tak i do jejich postupných oprav, či komplexních renovací. V loňském roce byla do sbírky pořízena dvě vozidla, patřící rodině Smékalů z Brna. 

NOVÝ EXPONÁT: Základ nové řady

V rámci akce „Kulový blesk“ na počátku června letošního roku došlo i k výměně exponátů v tematickém celku věnujícímu se Tatře 815. A náhrada zapůjčeného vozu od pana Trlicy je vskutku unikátní a pro novodobou historii automobilky (myšleno po roce 1989) zásadní. 

Sbírka osobáků žije – I 

Mohlo by se zdát, že díky více než pěti letům prací na projektech nového Muzea nákladních automobilů Tatra (MNAT) a stavbě depozitáře pro restaurovanou národní kulturní památku Slovenskou strelu se začalo zapomínat na sbírku osobních vozidel Tatra a její prezentaci. Opak je však pravdou, což si dovolím shrnout v několika na sebe navazujících příspěvcích.

Fajne léto - Hrátky s tátou a tatrou

Celkem devět zastávek Technotrasy se v letošním roce zapojí do festivalu Fajne léto, kde bude návštěvníkům nabídnut zajímavý, zábavný i poučný program. V neděli 16. června odstartovalo Fajne léto právě u našeho muzea - již potřetí jsme pořádali u příležitosti Dne otců Hrátky s tátou a tatrou. Akce každoročně probíhá ve spolupráci se Skautským střediskem Kopřivnice.

Akce „kulový blesk“ aneb máme to za sebou

Máme to za sebou… Pět náročných prvních pracovních dní v červnu bylo muzeum pro veřejnost zavřené. Proč? Abychom mohli světu ukázat nově zrenovované kousky nejen z Hlachovy sbírky. Pět náklaďáků se vystěhovalo, aby se na jejich místech mohli prezentovat noví zástupci tatrovácké produkce. A k tomu se připojil ještě jeden exponát – podvozek prototypu dvounápravového valníku T 116 s ležatým šestiválcem. Vyvrcholením celé akce kulový blesk se následně stal páteční křest interaktivní knihy Radomíra Smolky SÍLA TATRA. Pojďme se nejen v obrázkové formě podívat, jak celá akce probíhala.