NOVÝ EXPONÁT: „Nejznámější Tatra“

Troufneme si tvrdit, že zřejmě nejznámější tatrovkou je jednostranný sklápěč Tatra 148. A to nejen pro své krásné a ladné tvary, ale i proto, že jako plastová hračka provází již několik generací kluků a holek. Bohužel ve sbírce samotné automobilky toto provedení dlouho chybělo, přičemž nebylo zastoupeno ani ve sbírce Jiřího Hlacha, pořízené v roce 2015

Sbírka osobáků žije – III

V nově navržené expozici osobních automobilů Tatra by měla mít své místo i unikátní Tatra 624. Vznikla v polovině osmdesátých letech pouze v jednom kusu pro potřeby záchranného týmu AMK Narex. Ten stál i za vznikem záchranářských variant značených T 623, odvozených od luxusních limuzín Tatra 613. Tým Narex působil v roli zabezpečení zejména okruhových závodů, a to včetně Formule 1 na Maďarském Hungaroringu.

120 let od narození Ericha Ledwinky

Dne 15. července 2024 uplynulo 120 let od narození automobilového konstruktéra, inženýra, pilota a automobilového závodníka Ericha Ledwinky, který se významně zapsal do konstrukční historie podniků Závody Tatra a. s., Závody Ringhoffer-Tatra a. s. a Steyr-Daimler-Puch AG.

Sbírka osobáků žije – II

Vedení Tatra Trucks a její majitelé stále pokračují v podpoře historického odkazu automobilky a ročně investují nemalé finanční prostředky jak do nákupu cenných historických modelů, tak i do jejich postupných oprav, či komplexních renovací. V loňském roce byla do sbírky pořízena dvě vozidla, patřící rodině Smékalů z Brna. 

NOVÝ EXPONÁT: Základ nové řady

V rámci akce „Kulový blesk“ na počátku června letošního roku došlo i k výměně exponátů v tematickém celku věnujícímu se Tatře 815. A náhrada zapůjčeného vozu od pana Trlicy je vskutku unikátní a pro novodobou historii automobilky (myšleno po roce 1989) zásadní. 

Sbírka osobáků žije – I 

Mohlo by se zdát, že díky více než pěti letům prací na projektech nového Muzea nákladních automobilů Tatra (MNAT) a stavbě depozitáře pro restaurovanou národní kulturní památku Slovenskou strelu se začalo zapomínat na sbírku osobních vozidel Tatra a její prezentaci. Opak je však pravdou, což si dovolím shrnout v několika na sebe navazujících příspěvcích.

Akce „kulový blesk“ aneb máme to za sebou

Máme to za sebou… Pět náročných prvních pracovních dní v červnu bylo muzeum pro veřejnost zavřené. Proč? Abychom mohli světu ukázat nově zrenovované kousky nejen z Hlachovy sbírky. Pět náklaďáků se vystěhovalo, aby se na jejich místech mohli prezentovat noví zástupci tatrovácké produkce. A k tomu se připojil ještě jeden exponát – podvozek prototypu dvounápravového valníku T 116 s ležatým šestiválcem. Vyvrcholením celé akce kulový blesk se následně stal páteční křest interaktivní knihy Radomíra Smolky SÍLA TATRA. Pojďme se nejen v obrázkové formě podívat, jak celá akce probíhala. 

Akce kulový blesk v MNAT: Oranžové tatrovky 148

Na začátku června dojde v prostorách naší expozice k větším změnám od otevření muzea. Od 3. do 7. června 2024 bude proto Muzeum nákladních automobilů Tatra zavřeno. Některé zapůjčené vozy se vracejí majitelům, aby se na jejich místa představili noví čtyřkolí krasavci. A tak se naše muzeum rozloučí mimo jiné se dvěma ikonickými tatrovkami. Domů pojedou jednostranný sklápěč Tatra 148 S1 6x6 a domíchávač betonu Tatra 148 AM-368 6x6.  Kam že se budou vracet?

Akce kulový blesk v MNAT: Horský autobus T 500 HB

Expozice muzea je převážně tvořena exponáty, které jsou majetkem podniku Tatra Trucks. Jádro tvoří tzv. Hlachova sbírka odkoupená Tatrou od sběratele Jiřího Hlacha. Některé kousky z této sbírky bylo nutno před vystavením renovovat. Místo nich může návštěvník obdivovat vozy zapůjčené od soukromých vlastníků. Začátkem června bude muzeum pro veřejnost uzavřené, aby se zde mimo jiné i tyto nově zrenovované tatrovky přestěhovaly. Jednou z nich je i horský autobus T 500 HB. Jaký je životní příběh autobusu, který nám byl vypůjčen z brněnského Technického muzea a zdobí naše muzeum více než dva roky?

Exkurze slévárnou - pokračování

Naším milým průvodcem původní slévárnou se stal pan Vladislav Rýdel, který celý svůj profesní život strávil v tatrovácké slévárně. V předchozím díle jsme se seznámili s přípravnou fází, která předchází samotnému odlévání výrobků. Pojďme tedy roztavit ocelolitinu a šedou litinu...

Hodnocení činnosti Muzea nákladních automobilů Tatra v Kopřivnici 2023

Muzeum nákladních automobilů Tatra Kopřivnice, pobočka Muzea Novojičínska, se nadále těší velkému zájmu návštěvníků (necelých 102 tisíc evidovaných návštěvníků v roce 2023), a to jak z řad laické a odborné veřejnosti, tak z řad organizátorů zajímavých akcí. V průběhu roku 2023 se uskutečnilo několik větších akcí pro širokou veřejnost, edukační programy pro školy i doprovodné kulturní a vzdělávací programy.

Exkurze slévárnou

Přijměte pozvání na tak trochu netradiční procházku naším muzeem. Vrátíme se časem o více než půl století. Do dob, kdy tato budova se svým okolím vypadala jinak, kdy tady nestál depozitář Slovenské strely a celý prostor patřil národnímu podniku Tatra. Kdy ještě byly zimy mrazivější a lidé k sobě měli blíž. Roli průvodce na sebe milerád převzal pan Vladislav Rýdel, který v tatrovácké slévárně prožil celý svůj profesní život.

Jan Šustala – „Šustalovic černá ovce“

Dnes 10. února uběhne 170 let od narození Jana Šustaly (Johann Schustala), podnikatele a syna Ignáce Šustaly – zakladatele podniku Schustala & Comp. Osud Jana Šustaly je pozoruhodný v tom, že nepatřil v profesním ani osobním životě k těm úspěšným.

Hanuš Ringhoffer

Dnes 3. ledna 2024 uběhlo 139 let od narození generálního ředitele Závodů Ringhoffer-Tatra, a. s., podnikatele, průmyslníka a velkostatkáře, Hanuše Ringhoffera. A kdo tedy byl Hanuš Ringhoffer?

110 let uvedení staré slévárny do provozu

Muzeum nákladních automobilů Tatra se nachází v prostorách původní slévárny podniku Tatra. Nejstarší část byla postavena v letech 1910–1911. První výrobky se zde začaly odlévat v roce 1913. „Stará“ slévárna byla v provozu až do 70. let minulého století, než se přestěhovala do nově postavené haly na druhé straně areálu Tatry. Jedním z pamětníků, který zde pracoval, je pan Vladislav Rýdel. Díky němu si můžeme udělat podrobný obrázek, jak to ve staré slévárně vypadalo a pracovalo.

Expedice Lambaréné 2024

Cestování za dobrodružstvím patří od nepaměti k lidským výzvám. A pokud se k poznávání nových zemí připojí ještě humanitární pohnutky, je nasnadě, že se taková akce vryje do srdcí a povědomí ostatních. Tak jako v roce 1968 humanitární expedice Lambaréné. Po více než půl století se rodí nápad nové výpravy, která by měla kopírovat expedici do afrického Gabonu, do Pralesní nemocnice v Lambaréné, jen tentokrát ne po souši, nýbrž letecky. Koncem října letošního roku navštívili Muzeum nákladních automobilů Tatra v Kopřivnici otec celého projektu Francouz Georges Landes, jeho syn a Milan Čermoch, český protagonista expedice Lambaréné 2024.