Pro fanoušky našich expozic a milovníky historie vozidel Tatra máme další skvělou zprávu. Před několika dny se podařilo do sbírky získat další neuvěřitelný unikát. Jedná se o Tatru 613 prvního provedení, tzv. „chromku“. Na tom by nebylo asi nic tak zvláštního, ale důležité je, v jakém stavu jsme ji, opět díky aktivitám Ondřeje Skácele, získali.
Sbírka osobáků žije - V
V minulém příspěvku jsme s radostí oznamovali, že naši sbírku obohatila Tatra 603-2 „Šilhavka“, tedy druhé provedení poválečné osmiválcové legendy. Možná ještě větší radost máme z toho, že se po několikaměsíčním jednání podařilo úspěšně dotáhnout i akvizici prvního provedení – dle mnohých nejkrásnější – Tatry 603, tzv. „třísvětlovky“. V minulém týdnu se tak tento vůz přestěhoval od původního majitele do sbírkového depozitáře.
Nenahraditelný muž v pozadí
„Až budete v naší expozici obdivovat například autobus HB 500, třístrannou sklápěčku T 138, ikonický oranžový sklápěč T 148, Tatru 813 „Drtikolku“ a další nádherně zrestaurované vozy či podvozky nebo motory, tak vězte, že nenápadným, ale veledůležitým mužem, díky kterému se tohle vše podařilo, je pan Ondřej Skácel.“
SÍLA TATRA: Nová interaktivní kniha Radomíra Smolky
Není kniha jako kniha. SÍLA TATRA – světu slavnostně představena a pokřtěna hercem Vladimírem Kratinou 7. června 2024 – má všechna nej… Jako první a jediná se věnuje historií výroby nákladních automobilů zároveň v kontextu s kopřivnickou expozicí nového muzea Tatra. Jedinečná je svým obsahem, který si můžete přečíst, zároveň poslechnout i virtuálně prozkoumat. Pojďme si společně představit výjimečného průvodce Muzeem nákladních automobilů Tatra, který vznikl rukou velkého tatrováckého srdcaře, pana Radomíra Smolky. Pod designem a grafickou úpravou publikace je podepsáno PROFURE studio pod vedením Zdeňka Mička.
NOVÝ EXPONÁT: „Naštěstí jen jedna“
Jediným exponátem, který v rámci akce „kulový blesk“ žádný jiný nenahrazoval, ale naopak počet rozšířil, je podvozek vozidla Tatra 116. Ten byl vyroben jen v jediném prototypovém kusu, a měl být předobrazem celé řady neplněpohonných vozidel s konvenční koncepcí podvozku, tedy s tuhými nápravami, odpruženými podélnými listovými pery. Zajímavost konstrukce spočívala i v té době progresivní trambusové budce, ale hlavně v umístění vzduchem chlazeného plochého motoru za přední nápravou pod ložnou plochou.
Sbírka osobáků žije – IV
Možná to bude pro mnohé překvapení, ale ve sbírce osobních vozidel Tatra donedávna chyběly vozy řady Tatra 603. Jediným zástupcem v expozici byla dlouhá léta jen závodní verze B5 z roku 1967, kterou doplnila T 603-2 z roku 1971 (tedy v provedení s „širokou“ maskou a hladkou kapotou), pořízená v rámci sbírky Jiřího Hlacha. V depozitáři je pak ještě vrak jednoho z exemplářů první série z roku 1956, přičemž jeho případná komplexní restaurace do původního stavu by spíše hraničila s výrobou repliky.
NOVÝ EXPONÁT: „Nejznámější Tatra“
Troufneme si tvrdit, že zřejmě nejznámější tatrovkou je jednostranný sklápěč Tatra 148. A to nejen pro své krásné a ladné tvary, ale i proto, že jako plastová hračka provází již několik generací kluků a holek. Bohužel ve sbírce samotné automobilky toto provedení dlouho chybělo, přičemž nebylo zastoupeno ani ve sbírce Jiřího Hlacha, pořízené v roce 2015.
Sbírka osobáků žije – III
V nově navržené expozici osobních automobilů Tatra by měla mít své místo i unikátní Tatra 624. Vznikla v polovině osmdesátých letech pouze v jednom kusu pro potřeby záchranného týmu AMK Narex. Ten stál i za vznikem záchranářských variant značených T 623, odvozených od luxusních limuzín Tatra 613. Tým Narex působil v roli zabezpečení zejména okruhových závodů, a to včetně Formule 1 na maďarském Hungaroringu.
120 let od narození Ericha Ledwinky
Dne 15. července 2024 uplynulo 120 let od narození automobilového konstruktéra, inženýra, pilota a automobilového závodníka Ericha Ledwinky, který se významně zapsal do konstrukční historie podniků Závody Tatra a. s., Závody Ringhoffer-Tatra a. s. a Steyr-Daimler-Puch AG.
Sbírka osobáků žije – II
Vedení Tatra Trucks a její majitelé stále pokračují v podpoře historického odkazu automobilky a ročně investují nemalé finanční prostředky jak do nákupu cenných historických modelů, tak i do jejich postupných oprav, či komplexních renovací. V loňském roce byla do sbírky pořízena dvě vozidla, patřící rodině Smékalů z Brna.
NOVÝ EXPONÁT: Základ nové řady
V rámci akce „Kulový blesk“ na počátku června letošního roku došlo i k výměně exponátů v tematickém celku věnujícímu se Tatře 815. A náhrada zapůjčeného vozu od pana Trlicy je vskutku unikátní a pro novodobou historii automobilky (myšleno po roce 1989) zásadní.
Sbírka osobáků žije – I
Mohlo by se zdát, že díky více než pěti letům prací na projektech nového Muzea nákladních automobilů Tatra (MNAT) a stavbě depozitáře pro restaurovanou národní kulturní památku Slovenskou strelu se začalo zapomínat na sbírku osobních vozidel Tatra a její prezentaci. Opak je však pravdou, což si dovolím shrnout v několika na sebe navazujících příspěvcích.
NOVÝ EXPONÁT: „HáBéčko“
Při červnovém „kulovém blesku“ se do expozice dostal i tzv. horský autobus, který je součástí sbírky Jiřího Hlacha, a to po velmi náročném a dlouhém procesu renovace.
Fajne léto - Hrátky s tátou a tatrou
Celkem devět zastávek Technotrasy se v letošním roce zapojí do festivalu Fajne léto, kde bude návštěvníkům nabídnut zajímavý, zábavný i poučný program. V neděli 16. června odstartovalo Fajne léto právě u našeho muzea - již potřetí jsme pořádali u příležitosti Dne otců Hrátky s tátou a tatrou. Akce každoročně probíhá ve spolupráci se Skautským střediskem Kopřivnice.
Akce „kulový blesk“ aneb máme to za sebou
Máme to za sebou… Pět náročných prvních pracovních dní v červnu bylo muzeum pro veřejnost zavřené. Proč? Abychom mohli světu ukázat nově zrenovované kousky nejen z Hlachovy sbírky. Pět náklaďáků se vystěhovalo, aby se na jejich místech mohli prezentovat noví zástupci tatrovácké produkce. A k tomu se připojil ještě jeden exponát – podvozek prototypu dvounápravového valníku T 116 s ležatým šestiválcem. Vyvrcholením celé akce kulový blesk se následně stal páteční křest interaktivní knihy Radomíra Smolky SÍLA TATRA. Pojďme se nejen v obrázkové formě podívat, jak celá akce probíhala.
Akce kulový blesk v MNAT: barevná sklápěčka T 138
Mezi poslední tatrovky, které se z expozice Muzea nákladních automobilů Tatra v prvním červnovém týdnu vracejí ke svým majitelům, se řadí třístranný sklápěč T 138 S3 6x6 a Tatra 815–6 8x8 LIWA PETRA. I ony mají svůj příběh…
Akce kulový blesk v MNAT: Oranžové tatrovky 148
Na začátku června dojde v prostorách naší expozice k větším změnám od otevření muzea. Od 3. do 7. června 2024 bude proto Muzeum nákladních automobilů Tatra zavřeno. Některé zapůjčené vozy se vracejí majitelům, aby se na jejich místa představili noví čtyřkolí krasavci. A tak se naše muzeum rozloučí mimo jiné se dvěma ikonickými tatrovkami. Domů pojedou jednostranný sklápěč Tatra 148 S1 6x6 a domíchávač betonu Tatra 148 AM-368 6x6. Kam že se budou vracet?
Akce kulový blesk v MNAT: Horský autobus T 500 HB
Expozice muzea je převážně tvořena exponáty, které jsou majetkem podniku Tatra Trucks. Jádro tvoří tzv. Hlachova sbírka odkoupená Tatrou od sběratele Jiřího Hlacha. Některé kousky z této sbírky bylo nutno před vystavením renovovat. Místo nich může návštěvník obdivovat vozy zapůjčené od soukromých vlastníků. Začátkem června bude muzeum pro veřejnost uzavřené, aby se zde mimo jiné i tyto nově zrenovované tatrovky přestěhovaly. Jednou z nich je i horský autobus T 500 HB. Jaký je životní příběh autobusu, který nám byl vypůjčen z brněnského Technického muzea a zdobí naše muzeum více než dva roky?
Expedice "Živá Afrika" odstartovala před třiceti lety
Průzkumná expedice Živá Afrika s automobilem Tatra 815, která proběhla v období od 14. dubna do 6. prosince 1994, nepatřila k těm nejsledovanějším, které jednotlivci či skupiny cestovatelů s tatrovkami uskutečnili.
Osobáky a náklaďáky zase spolu
Ano, je to tak. Osobáky a náklaďáky budou zase pod „jednou střechou“. Ne ale v jedné budově jako dřív, ale s jedním provozovatelem.