Expedice Lambaréné 2024

Cestování za dobrodružstvím patří od nepaměti k lidským výzvám. A pokud se k poznávání nových zemí připojí ještě humanitární pohnutky, je nasnadě, že se taková akce vryje do srdcí a povědomí ostatních. Tak jako v roce 1968 humanitární expedice Lambaréné. Po více než půl století se rodí nápad nové výpravy, která by měla kopírovat expedici do afrického Gabonu, do Pralesní nemocnice v Lambaréné, jen tentokrát ne po souši, nýbrž letecky. Koncem října letošního roku navštívili Muzeum nákladních automobilů Tatra v Kopřivnici otec celého projektu Francouz Georges Landes, jeho syn a Milan Čermoch, český protagonista expedice Lambaréné 2024.

MUZEUM JINAK... VÁNOČNÍ KOMENTOVANÉ PROHLÍDKY

Chcete si odpočinout od předvánočního shonu? V příjemné atmosféře ostatním návštěvníkům uzavřeného muzea jsou pro vás připraveny čtyři speciální komentované prohlídky. Dvě povedou naši kurátoři Pavel Bek a Radim Zátopek. Jedna bude přímo s vedoucím muzea Lukášem Filipem a poslední pro rodiny s dětmi nebo laiky s naší edukátorkou Lucií Kazlepkovou. 

Další přírůstek

Automobilka Tatra Trucks a.s. pokračuje v rozšiřování své vzácné sbírky vozidel. Tentokrát se nejedná přímo o vozidlo Tatra, ale unikátní stroj, tzv. jednoosý traktor, který využíval motoru a převodovky Tatra, jenž byl vyráběn ve firmě Stavostroj v Novém Městě nad Metují.

TATRA OČIMA ANTONÍNA VURSTA - 4. díl: Marné naděje z řad T 815

Muzeum nákladních automobilů je rozděleno do 14 okruhů. Jeden z nich se věnuje i marným nadějím. Projektům, které se v různých fázích přípravy zastavily, které se neposunuly dál než do výroby prototypů, nikdy se nepřehouply do sériové výroby… A že jich v průběhu celé etapy vývoje tatrovek bylo… Pan Vurst vyprávěl o těch novějších - marných nadějích z řad T 815. Spolupracoval hned na dvou takových - pro ruský trh se připravoval důlní sklápěč a „lesovůz“.

Další přírůstky ve sbírce

Vedení společnosti Tatra Trucks a.s. společně s jejími majiteli pokračují v podpoře budování unikátní sbírky vozidel Tatra. V průběhu srpna se uskutečnily hned dvě významné události.

TATRA OČIMA ANTONÍNA VURSTA – 3. díl: Šasi T 815 aneb napůl tatrovka

V Muzeu nákladních automobilů Tatra leckoho může překvapit exponát, který se pyšní na kapotě třeba znakem Karosa. Stroje, které známe jako Tatra, ale v Kopřivnici se vyrobily jen částečně. Jednalo se o dokonalé skloubení jedinečného tatrováckého podvozku s nástavbou, která vozu dodává konečnou podobu i konečný účel. Putujme spolu s tatrováckým konstruktérem Antonínem Vurstem po mapě bývalého Československa za nejrůznějšími výrobci nástaveb, které se montovaly na šasi T 815.

KŘEHKÁ KRÁSA SKLA MEZI TATROVKAMI

První měsíce roku patřily v Muzeu nákladních automobilů Tatra studentům Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské Valašské Meziřící a jejich výstavě "Muzeum očima studentů", na které představili své výtvarné práce inspirované expozicí a exponáty muzea. 

Uběhlo 15 let od „druhého“ pohřbu Mariane Schustala

Dne 20. 5. 2023 uběhlo 15 let od posledního pohřebního obřadu konaného na kopřivnickém starém hřbitově, dnes již odsvěceného a přeměněného v park. Přes rekultivaci se v parku dodnes nachází rodinná hrobka zakladatele kopřivnické továrny Ignatze Schustaly, kam byla uložena urna s popelem Mariane Schustala, rozené Eder. Byla manželkou vnuka zakladatele JUDr. Adolfa Schustaly (*4. 5. 1888), jehož ostatky byly v hrobce Schustalových uloženy po jeho smrti 7. 5. 1932.

TATRA OČIMA ANTONÍNA VURSTA – 2. díl: Nejen o Tatře 815

V roce 2023 slaví značka Tatra hned několik narozenin. Je tomu 110 let, kdy byla uvedena do provozu výroba ve slévárně (nynější budova MNAT). 100 let slaví „Tatrovácká koncepce“. A před 40 lety začala sériová výroba zatím nejdéle vyráběného typu tatrovky  T 815. Tatrovácký pamětník Antonín Vurst stál u zrodu vývoje osmsetpatnáctky. Rád a vášnivě o Tatře 815 a nejen o nich vypráví…

Výstava o fenoménu Tatra

V našem muzeu je k vidění výstava „Fenomén Tatra“, po nedávno ukončené výstavě studentů Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské Valašské Meziříčí další přehlídka studentských prací, inspirovaných naší expozicí a workshopy v ní uskutečněnými. Studenti ateliéru Grafického designu Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně vytvořili pod vedením svých pedagogů plakáty inspirované značkou Tatra. Více se dozvíte v příspěvku vedoucího ateliéru Grafického designu, pana docenta Mgr. A. Pavla Nogy, ArtD.

100 let od představení tatrovácké koncepce veřejnosti

Před sto lety v sobotu 28. dubna 1923 byla v 11.00 hodin prezidentem Masarykem zahájena 15. mezinárodní výstava automobilů v Praze. Trvala až do 6. května téhož roku a bylo zde poprvé prezentováno vozidlo s centrální nosnou rourou a zavěšenými poloosami – malé lidové vozidlo Tatra 11.  Pojďme se podívat na to, jakou budoucnost tomuto vozu předvídal autor článku, který v časopise Auto z května toho roku hodnotil výstavu jako celek. 

TATRA OČIMA ANTONÍNA VURSTA - 1. díl

TATRA DŘÍVE A DNES OČIMA ANTONÍNA VURSTA, TATROVÁCKÉHO KONSTRUKTÉRA A PAMĚTNÍKA Není návštěvník muzea jako návštěvník. Jednu z nejpočetnějších skupin obdivovatelů našich tatrovek zastupují muži, pánové a fandové značky Tatra. Ti, kteří moc rádi vzpomínají, jak s tou či onou tatrovkou jezdili kdysi v práci, na vojně, ba i jako malí na klíně svého táty či dědy. A samozřejmě samotní tatrováci, kteří se rádi a pyšně hlásí k tomu, že přiložili ruku k dílu při výrobě krásných automobilů. Jedním takovým pravidelným a milým tatrováckým fanouškem je i pan Antonín Vurst. Bývalý konstruktér nákladních automobilů, srdcem ale stále tatrovák. Tento měsíc oslaví své životní jubileum.

Bezpečnostní pásy v tatrovkách

Tatra nezná bratra. Nezdolná. Nesmrtelná. Takové jsou tatrovky. Jsou jako stvořené do extrémních terénů. Levou zadní zvládnou kopečky i příkré klesání, přebrodí řeku. O jízdních vlastnostech toho bylo napsáno již hodně. Pojďme na tatrovky nahlédnout tentokrát z jiného úhlu. Kdy se do vozů značky Tatra začínají instalovat bezpečnostní pásy? 

Dakar mobilem v muzeu

Fanoušci Dakaru se sešli v Muzeu nákladních automobilů Tatra v podvečer ve středu 22. března.  Talkshow Míly Janáčka „Dakar mobilem bez cenzury“ nabídla velmi zajímavé hosty, a to Tomáše Tomečka, Martina Straku a Romana Krejčího.