Cestování za dobrodružstvím patří od nepaměti k lidským výzvám. A pokud se k poznávání nových zemí připojí ještě humanitární pohnutky, je nasnadě, že se taková akce vryje do srdcí a povědomí ostatních. Tak jako v roce 1968 humanitární expedice Lambaréné. Po více než půl století se rodí nápad nové výpravy, která by měla kopírovat expedici do afrického Gabonu, do Pralesní nemocnice v Lambaréné, jen tentokrát ne po souši, nýbrž letecky. Koncem října letošního roku navštívili Muzeum nákladních automobilů Tatra v Kopřivnici otec celého projektu Francouz Georges Landes, jeho syn a Milan Čermoch, český protagonista expedice Lambaréné 2024.
Vánoční provozní doba 2023
Rádi bychom vás informovali o naší předvánoční a vánoční provozní době.
MUZEUM JINAK... VÁNOČNÍ KOMENTOVANÉ PROHLÍDKY
Chcete si odpočinout od předvánočního shonu? V příjemné atmosféře ostatním návštěvníkům uzavřeného muzea jsou pro vás připraveny čtyři speciální komentované prohlídky. Dvě povedou naši kurátoři Pavel Bek a Radim Zátopek. Jedna bude přímo s vedoucím muzea Lukášem Filipem a poslední pro rodiny s dětmi nebo laiky s naší edukátorkou Lucií Kazlepkovou.
SBÍRKA SE ROZŠIŘUJE - ORANŽOVÝ TÝDEN
Před dvěma lety jsme v tento den slavnostně otevřeli muzeum, které je výrazně postavené rovněž na sbírce Jiřího Hlacha. Proto jsme také na první výročí jeho úmrtí muzeum otevírali.
Další přírůstek
Automobilka Tatra Trucks a.s. pokračuje v rozšiřování své vzácné sbírky vozidel. Tentokrát se nejedná přímo o vozidlo Tatra, ale unikátní stroj, tzv. jednoosý traktor, který využíval motoru a převodovky Tatra, jenž byl vyráběn ve firmě Stavostroj v Novém Městě nad Metují.
167 let od narození Leopolda Svitáka
Dnes uplyne 167 let od narození Leopolda Svitáka technika, vynálezce a dlouholetého zaměstnance Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks Gesellschaft. Osobnosti, která stála u zrodu výroby automobilů v Kopřivnici.
TATRA OČIMA ANTONÍNA VURSTA - 4. díl: Marné naděje z řad T 815
Muzeum nákladních automobilů je rozděleno do 14 okruhů. Jeden z nich se věnuje i marným nadějím. Projektům, které se v různých fázích přípravy zastavily, které se neposunuly dál než do výroby prototypů, nikdy se nepřehouply do sériové výroby… A že jich v průběhu celé etapy vývoje tatrovek bylo… Pan Vurst vyprávěl o těch novějších - marných nadějích z řad T 815. Spolupracoval hned na dvou takových - pro ruský trh se připravoval důlní sklápěč a „lesovůz“.
Další přírůstky ve sbírce
Vedení společnosti Tatra Trucks a.s. společně s jejími majiteli pokračují v podpoře budování unikátní sbírky vozidel Tatra. V průběhu srpna se uskutečnily hned dvě významné události.
TATRA OČIMA ANTONÍNA VURSTA – 3. díl: Šasi T 815 aneb napůl tatrovka
V Muzeu nákladních automobilů Tatra leckoho může překvapit exponát, který se pyšní na kapotě třeba znakem Karosa. Stroje, které známe jako Tatra, ale v Kopřivnici se vyrobily jen částečně. Jednalo se o dokonalé skloubení jedinečného tatrováckého podvozku s nástavbou, která vozu dodává konečnou podobu i konečný účel. Putujme spolu s tatrováckým konstruktérem Antonínem Vurstem po mapě bývalého Československa za nejrůznějšími výrobci nástaveb, které se montovaly na šasi T 815.
KŘEHKÁ KRÁSA SKLA MEZI TATROVKAMI
První měsíce roku patřily v Muzeu nákladních automobilů Tatra studentům Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské Valašské Meziřící a jejich výstavě "Muzeum očima studentů", na které představili své výtvarné práce inspirované expozicí a exponáty muzea.
Uběhlo 15 let od „druhého“ pohřbu Mariane Schustala
Dne 20. 5. 2023 uběhlo 15 let od posledního pohřebního obřadu konaného na kopřivnickém starém hřbitově, dnes již odsvěceného a přeměněného v park. Přes rekultivaci se v parku dodnes nachází rodinná hrobka zakladatele kopřivnické továrny Ignatze Schustaly, kam byla uložena urna s popelem Mariane Schustala, rozené Eder. Byla manželkou vnuka zakladatele JUDr. Adolfa Schustaly (*4. 5. 1888), jehož ostatky byly v hrobce Schustalových uloženy po jeho smrti 7. 5. 1932.
170 let kovárenství v Kopřivnici (1853–2023)
Kovárna v podniku Tatra už 170 let produkuje potřebné díly pro výrobu automobilů a rok 1853 je rokem vzniku tovární kovárenské činnosti v Tatře a v Kopřivnici.
TATRA OČIMA ANTONÍNA VURSTA – 2. díl: Nejen o Tatře 815
V roce 2023 slaví značka Tatra hned několik narozenin. Je tomu 110 let, kdy byla uvedena do provozu výroba ve slévárně (nynější budova MNAT). 100 let slaví „Tatrovácká koncepce“. A před 40 lety začala sériová výroba zatím nejdéle vyráběného typu tatrovky T 815. Tatrovácký pamětník Antonín Vurst stál u zrodu vývoje osmsetpatnáctky. Rád a vášnivě o Tatře 815 a nejen o nich vypráví…
Uplynulo 50 let od zahájení opakované stavby prvního kopřivnického automobilu Präsident
Před 50 lety, v březnu 1973, proběhly první kroky k realizaci opakované stavby prvního kopřivnického automobilu. Iniciativu vyvolal soustavný zájem návštěvníků a odborné veřejnosti o kopřivnické muzeum, kde jim Präsident, první automobil ve střední Evropě a Rakousku-Uhersku, chyběl.
Výstava o fenoménu Tatra
V našem muzeu je k vidění výstava „Fenomén Tatra“, po nedávno ukončené výstavě studentů Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské Valašské Meziříčí další přehlídka studentských prací, inspirovaných naší expozicí a workshopy v ní uskutečněnými. Studenti ateliéru Grafického designu Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně vytvořili pod vedením svých pedagogů plakáty inspirované značkou Tatra. Více se dozvíte v příspěvku vedoucího ateliéru Grafického designu, pana docenta Mgr. A. Pavla Nogy, ArtD.
Nový exponát v Muzeu nákladních automobilů Tatra
V pátek 12. května 2023 získalo naše muzeum nový exponát, který doplní již více než rok vystavený model Tatra 815 GTC. Jedná se o model motoru T3-929, kterým je cestovatelský speciál vybaven. Je složen z 1205 dílů v měřítku 1:12,5, stejně jako celý model Tatra 815 GTC
100 let od představení tatrovácké koncepce veřejnosti
Před sto lety v sobotu 28. dubna 1923 byla v 11.00 hodin prezidentem Masarykem zahájena 15. mezinárodní výstava automobilů v Praze. Trvala až do 6. května téhož roku a bylo zde poprvé prezentováno vozidlo s centrální nosnou rourou a zavěšenými poloosami – malé lidové vozidlo Tatra 11. Pojďme se podívat na to, jakou budoucnost tomuto vozu předvídal autor článku, který v časopise Auto z května toho roku hodnotil výstavu jako celek.
TATRA OČIMA ANTONÍNA VURSTA - 1. díl
TATRA DŘÍVE A DNES OČIMA ANTONÍNA VURSTA, TATROVÁCKÉHO KONSTRUKTÉRA A PAMĚTNÍKA Není návštěvník muzea jako návštěvník. Jednu z nejpočetnějších skupin obdivovatelů našich tatrovek zastupují muži, pánové a fandové značky Tatra. Ti, kteří moc rádi vzpomínají, jak s tou či onou tatrovkou jezdili kdysi v práci, na vojně, ba i jako malí na klíně svého táty či dědy. A samozřejmě samotní tatrováci, kteří se rádi a pyšně hlásí k tomu, že přiložili ruku k dílu při výrobě krásných automobilů. Jedním takovým pravidelným a milým tatrováckým fanouškem je i pan Antonín Vurst. Bývalý konstruktér nákladních automobilů, srdcem ale stále tatrovák. Tento měsíc oslaví své životní jubileum.
Bezpečnostní pásy v tatrovkách
Tatra nezná bratra. Nezdolná. Nesmrtelná. Takové jsou tatrovky. Jsou jako stvořené do extrémních terénů. Levou zadní zvládnou kopečky i příkré klesání, přebrodí řeku. O jízdních vlastnostech toho bylo napsáno již hodně. Pojďme na tatrovky nahlédnout tentokrát z jiného úhlu. Kdy se do vozů značky Tatra začínají instalovat bezpečnostní pásy?
Dakar mobilem v muzeu
Fanoušci Dakaru se sešli v Muzeu nákladních automobilů Tatra v podvečer ve středu 22. března. Talkshow Míly Janáčka „Dakar mobilem bez cenzury“ nabídla velmi zajímavé hosty, a to Tomáše Tomečka, Martina Straku a Romana Krejčího.