Cestovní motocykl Jawa 250 vyráběný v letech 1934 až 1946 byl prvním projektem nové Restaurátorské dílny na FS, VŠB-TU Ostrava. Motocykl je velmi jednoduché konstrukce a na jeho vývoji se od roku 1930 podílel výborný motocyklový závodník a konstruktér, pan George William Patchett. Celkem bylo do roku 1946 vyrobeno 14 tisíc kusů Jawy 250.
Již první pohled na motocykl před zahájením prací ukázal, že je technický stav motocyklu celkově nevyhovující, a to jak pro provoz na pozemních komunikacích, tak pro další uchování vozidla. S ohledem na původní stav a doporučení Turínské charty bylo rozhodnuto, že se motocykl nebude renovovat, ale restaurovat, což znamenalo zachovat jeho původnost a patinu, samozřejmě s maximálním využitím dostupných originálních dílů a zachováním bezpečnosti a spolehlivosti provozu jako dopravního prostředku.
Podmínka provozuschopnosti byla také důvodem jediného odklonu od požadavků Turínské charty, když bylo rozhodnuto o opravě motocyklu do stavu, kdy vyjel z továrny, tedy o částečné změně historie motocyklu z důvodu odstranění dobových úprav provedených předchozími majiteli. To se týkalo zejména pozdějších úprav předního světlometu, karburátoru, postranní schránky a tandemového sedla (nosiče).
Technické parametry motocyklu:
Výroba | 1934 – 1940; 1945 – 1946 |
Motor | vzduchem chlazený dvoudobý jednoválec 248 cm3 (ø 63 x 80 mm; vrtání x zdvih) |
Výkon | 6,6 kW (9 k) při 3 850 min-1 |
Spojka | vícelamelová suchá třecí |
Převod | primární - válečkovým řetězem v olejové lázni sekundární - válečkovým řetězem |
Převodovka | třístupňová oddělená, konstrukce Albion |
Řazení | řazení ruční pravostranné; páka na převodovce nebo na nádrži (možnost přestavby na nožní řazení) |
Rám | lisovaný z ocelového plechu |
Rozměry | délka - 1 930 mm šířka - 740 mm výška - 950 mm rozvor - 1 255 mm světlá výška - 130 mm výška sedla - 630 ÷ 660 mm |
Hmotnost | 95 kg |
Maximální rychlost | 100 km·h-1 |
Spotřeba paliva | 3 ÷ 4 l na 100 km |
Pořizovací cena | 5 490 Kč (v roce 1939) |