Se sportovními ambicemi

Automobily z Kopřivnice se od počátku výroby účastnily různých závodů a soutěží. Téměř z každé modelové řady automobilů vznikaly upravené modifikace pro sportovní soutěže a automobilové závody. První čistě závodní speciál byl postaven v roce 1900 pro barona Theodora von Liebiega, který se nepřímo podílel na zrodu Präsidenta.

Vozidlo se startovním číslem 635, s nímž jela Dakar 1986 posádka Zdeňka Kahánka (Miroslav Gumulec a Ing. Josef Kalina),
Vozidlo se startovním číslem 635, s nímž jela Dakar 1986 posádka Zdeňka Kahánka (Miroslav Gumulec a Ing. Josef Kalina),

Velmi úspěšné byly v automobilových závodech i první modely s tatrováckou koncepcí podvozku a se vzduchem chlazeným motorem, zejména Tatra 11 a Tatra 12, které se prosadily nejen v Československu, ale i v zahraničí. Na počátku 50. let se vyrobilo několik kusů formulových vozů Tatra 607, které kopírovaly tehdejší předpisy Formule 1. Jen „železná opona“ neumožnila těmto vozům šanci na mezinárodní úspěch. Soutěžní tým Tatry, který v posledním období své činnosti využíval upravených limuzín Tatra 603, ukončil svou činnost v roce 1967. Od počátku 70. let se pak vzduchem chlazené benzinové motory Tatra prosadily do speciálů pro tehdy nový automobilový sport – autokros.

Kopřivničtí vládci pouště

Nesmazatelným způsobem se do historie zapsaly i soutěžní varianty nákladních vozidel. Na sklonku roku 1984 bylo rozhodnuto o první účasti na stále populárnější Rallye Paříž–Dakar. Na startu 8. ročníku soutěže stály dvě upravené třínápravové Tatry 815 vybavené „šlapadly“ pro jednodušší vyproštění z písku. Hned napoprvé směřovaly ke stupňům vítězů. Zastavily je ovšem vozy soupeřů, které uvázly na zabahněné trati a ucpaly ji.

 V dalším ročníku v roce 1987 pak nově postavená dvounápravová Tatra 815 s posádkou ve složení Karel Loprais, Radomír Stachura a Jaroslav Krpec dorazila do cíle v Dakaru na druhém místě a v roce následujícím dobyla první vítězství mezi kamiony (Jaroslava Krpce nahradil Tomáš Mück). Nejúspěšnějším ze soutěžních vozů Tatra byla Puma, jejíž čtyři starty znamenaly tři vítězství a jedno druhé místo.

Činnost oficiálního továrního týmu byla ukončena v roce 2000. Díky technologické a konstrukční podpoře vybraných soukromých týmů ale tradice pokračuje dodnes a na maratonských rallye startují různé evoluce vozidel Tatra 815, ale i kapotová provedení (Tatra Jamal) a v několika posledních letech i Tatra Phoenix z aktuálního výrobního programu.

 Na trial s Krabem

 Díky nadprůměrné průchodnosti tím nejtěžším terénem našly vozy Tatra místo i v truck trialu. Zásluhou soukromých nadšenců se na trialových tratích objevilo mnoho kopřivnických speciálů (Tatra 805, Tatra 138/148, Tatra 813, Tatra 815). Pouze jednou v historii poskytla Tatra k účasti v Mistrovství Evropy v truck trialu jeden ze svých vozů – upravený prototyp tahače Tatra 815 4×4 s řízením obou náprav, interně nazývaný Krab. Umožňoval totiž i tzv. krabí chod, tj. kola obou náprav se natočila stejným směrem pro usnadnění nájezdu, např. k rampě ve stísněném prostoru (autory byli Ing. Antonín Bezděk a prof. Ing. Milan Apetauer, DrSc.). Pro Mistrovství Evropy v truck trialu v roce 1994 jej využil Tomáš Tomeček, který ve své kategorii obsadil čtvrté místo.

Mistrovský Jamal

Tatra zanechala svou stopu i v pro ni ne zcela typickém prostředí – v závodech na okruzích. Pro sezonu 2000 připravil Stanislav Matějovský a jeho tým okruhový speciál Tatra Jamal (obdélníkový rám, tuhé nápravy, výkonný motor MAN). V následující sezoně slavil Matějovský a s ním i celá Tatra titul mistra Evropy ve třídě Super Race Truck B. Do dalšího ročníku vstoupil tým Tatra Truck Racing Team s vozem Tatra Jamal Evo III, který přinesl nejen změněný design, ale i řadu technických vylepšení. Vedle Matějovského vozu vznikly další dva okruhové Jamaly pro zahraniční závodníky. Po sezoně skončil Matějovský kariéru a do jeho vozu ve verzi Evo IV usedl mladý závodník z Frenštátu – Adam Lacko, pozdější mistr Evropy v této kategorii. Poslední ročník absolvoval okruhový Jamal v roce 2003. Na okruhové Jamaly navázal v letech 2016–2018 projekt roudnického týmu Buggyra, který připravil i okruhový tahač Tatra Phoenix, který se zúčastnil čínského šampionátu na okruzích, kdy výsledkem byly dva mistrovské tituly Davida Vršeckého.

TEMATICKÉ CELKY:
01 – Počátek výroby vozidel 
02 – Malá užitková vozidla s páteří
03 – Tatra ve službách hasičů
04 – Nákladní vozy s páteří
05 – Tatra 111 a její sourozenci
06 –Tatra 805
07 – Obrněnci s geny Tatry
08 – Tatra 138/148
09 – Tatra 813
10 – Tatra 815
11 – Marné naděje
12 – Se sportovními ambicemi
13 – Za dobrodružstvím
14 –Tatra v novém miléniu

Historie sbírky vozidel Tatra